2. Toplu zikir. Bu, topluca yapılan bir zikirdir. Hatm-i hâcegân da bu kısma girer.
Hatm-i hâcegân ifadesi, “hatm” ve “hacegan” kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlamasıdır. Hatm kelimesi, “bir şeyin sonuna ulaşmak” manasındadır. Hacegan kelimesi ise “şeyhler” anlamında Farsça bir kelimedir. Istılahta ise hatm-i hâcegân, bu tarikatın büyüklerine nispet edilen zikirler manasındadır.
Bu zikirlerin, “hatm” diye isimlendirilmesinin sebebi, muridler şeyhin yanında toplandığında ve bir süre sonra şeyh oradan ayrılacağı zaman meclisi bu zikirlerle hatmederdi (sonlandırırdı)
Hatme i Haceganın Kökeni
Hatme zıkır için bir araya gelme ve halka kurma yönünden sünneti seniyyede mevcuttur. Zira İmam Müslim'in (rahmetullahi aleyh) rivayet ettiği bir hadis i şerif de
Ebu Hureyre'den r.a rivayet ettiği bir hadis i şerifin'de Resulullah (s.a.v.) Şöyle buyurmuştur
“Bir topluluk Allah'ı zikretmek Üzere bir araya gelirse melekler onları kuşatır, rahmet onları kaplar, onların üzerine sekinet (huzur) iner ve Allah Teâlâ onları katında bulunanların (meleklerin) yanında anar. (Müslim zikir,11(nr2700)
Günümüzde yapılan şekliyle hatm-i hâcegânın tarihi, bunu Nakşibendiyye tarikatına dâhil edip esas bir rükün haline getiren Şeyh Abdülhâlik-ı Gucdüvani (kuddise sırruhü) zamanına dayanır.
Rivayete göre Gavsü'l-Abdülhâlik-ı Gucdüvani (kuddise sırruhü) zamanında birtakım musibetler yayıldı. Bu musibetler insanlar çok zorladı. Şeyh Abdülhâlik-ı Gucdüvani (kuddise sırruhü) onları bu durumdan kurtarmak için Hızır'dan (aleyhisselâm) medet istedi ve o da hatme-i hâcegân yapmalarını emretti. Sonrasında hatm-i hâcegânın nuruyla günahlarının sebep olduğu bu musibetler ortadan kalktı.
Hatmi Haceganın Faydaları ve Tesiri
Hatm-i hâcegân, Nakşibendiyye tarikatını diğer tarikatlardan ayıran bir esastır. Çünkü hatme, müridlerin kalplerindeki pası temizler, saliklerdeki gayb nurlarını ortaya çıkarır. Büyüklerimiz hatmeyi tarikatın şiârlarından saymış, fayda vermesi ve zararları defetmesi hususunda tecrübe etmiş ve tesir ettiğini görmüşlerdir. Hatta veliliğinde icmâ edilen büyük evliyaların tecrübesine göre hatme çok çabuk tesir eder. Böylece o kimse Hak Teâlâ'nın fazlını ve sevabını kazanmak, O'na yakınlık elde etmek, evliyanın kalplerine gelen hediyelerden pay sahibi olmak ve yüksek derecelere erişmek için hatmeye devam eder. Ayrıca hatmenin sırlarından biri, kalplerin bir araya gelmesidir.”
(bk Halid i Bagdadi, Buğyetül-vacid s 236-237)
Bu zikirlerde Fâtiha ve İhlâs sürelerinin devamlı tekrar edilmesin den dolayı Kur'ân-ı Kerim'i hatmetme sevabı vardır.
Nitekim İbn Abbas'ın (radıyallahu anhüma) rivayet ettiği bir hadis-i şerifte Resülullah (Sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurmuştur: Fatiha süresi Kur'an'ın üçte ikisine denktir.” (abd b.humeyd, el-müsned s227 (nr678)
Ebü'd-Derdâ'nın radıyallahu anh) rivayet ettiği bir Hadis i Şerifte Resülullah (sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurmuştur: “Sizden biriniz bir gecede Kur'an'ın üçte birini okumaktan âciz midir?”
Sahabiler Kur'an'ın üçte biri nasıl okunur, diye sorunca Resülullah (salallahu aleyhi vesellem) şöyle cevap vermiştir: “İhlâs süresi Kur'an'ın üçte birine denktir.” Buhari,Fezailül Kuran,13 (nr5015) müslim,Salatül Müsafirin 45 (nr811)
Hatm-i Hâcegânın Kısımları Hatme, zikir için bir araya gelenlerin sayısına göre büyük ve küçük hatme olarak iki kısma ayrılır. Her iki hatmenin de birtakım erkanı, adabı ve kendine has bir yapılış şekli vardır.
Yazar: Şeyhimiz Gavsı Sani (kuddise sırruhü) El Münhacüs Seni Kitabı Sayfa 403,404
"Admin not"
Bunları Hatme i Hacegan kategorisi içerisin'de Büyük ve Küçük Hatme Adapları konu başlığı ile hazırladık
BİR CEVAP YAZ