,Hatm-i hâcegân meşrudur ve bid'at değildir. Çünkü Hatme, Abdest, Kur'ân-ı Kerim Kıraati, dua, zikir, okunan zikirleri taşlarla sayma ve sevabını hediye etmekten oluşur. Bunun Kur'ân-ı Kerim, sünnet-i seniyye ve âlimlerin sözlerinden delilleri vardır.
Topluca Zikretmek ve Zikir Halkası Kurmak
Topluca zikretmek ve zikir halkası kurmak âyet-i kerimeler, hadis-i şerifler, sahabi ve âlimlerin sözlerinin de ifade ettiği gibi meşrudur.
Ayet i Kerimelerden Deliller
Sabah akşam Rab'lerine, O'nun rızasını dileyerek dua edenlerle birliktekte olmak için elinden gelen çabayı sarfet” (Kehf 18/28).
Abdurrahman b. Sehl b. Huneyf'in (radıyallahu anhümâ) rivayet ettiğine gore bu âyet-i kerime nâzil olunca Resülullah (sallallahu aleyhi vesellem) evindeydi. Oradan Allah için ibadet edenleri aramaya çıktı. Bir grup sahabinin Allah Teâlâ'yı zikrettiğini gördü. Onlardan bazılarının saçı başı dağınık, vücudu açlıktan bitkin ve tek bir elbise giymiş olduklarını gördü. Yanlarında oturarak şöyle buyurdu:
“Ümmetimden kendileriyle beraber sabretmemi emrettiği kimseleri bana nasip eden Allah'a hamdolsun. (Taberi, Tefsirüt, Taberi 18/6 )
“Beni zikredin ki ben de sizi zikredeyim” (Bakara 2/152)
“Onlar ayaktayken, otururken ve yanları üzerine yatarken Allah'ı ziktederler”
(Âl-i İmrân 3/191)
"Allah'ı çokça zikreden erkeklerle çokça zikreden kadınlar var ya, işte onlar için Allah bağışlanma ve büyük bir mükâfat hazırlamıştır” (Ahzâb 33/35) (904)
904 -İmam İbnü/s-Salâh'a (rahmetullahi aleyh), “Kişi ne zaman Allah Teâlâ'yı çokça zikredenlerden olur?” diye sorulunca şöyle cevap vermiştir: “Kişi vârid olan zikirlere sabah akşar' ve gece gündüz farklı hallerde devam ettiğinde zikredenlerden olur. Bu zikirler de İmar Nesâf'nin rahmetullahi aleyh| Amelü"l-Yevm ve'-Leyle adlı eserinde açıklanmıştır."
"Ey iman edenler ! Allah'ı çokca zikredin. Onu sabah akşam tesbih edin” (ahzab/41-42)
Bu ayet i kerimeler genel olarak zikrin ferdi veya toplu olarak yahut zikir halkası şeklinde veya başka bir şekilde olmasına bakılmaksızın mutlak olarak meşru kılındığını gösterir. Çünkü genel bir anlam yerine vârid olan naslar, bir kayıt olmadığı sürece genel ifadeleri ile ele alınır ve bu şekilde amel edilirler. Burada da bir kayıt yoktur. Aksine bu âyetlerin genel ifadeleri üzere bırakılmalarını destekleyen sahih hadis-i şerifler vârid olmuştur.
Hadis-i Şerifler ve Sahabilerin Sözlerinden Deliller
Enes b. Mâlik'ten (radıyallahu anh) rivayet edilen bir hadis-i şerifte Resülullah (sallallahu aleyhi vesellem)
şöyle buyurmuştur
“Bir topluluk Allah'ı zikretmek için toplanıp da bununla O'nun rızasından başka bir şey murat etmezse, bir münâdi semadan onlara şöyle seslenir: Günahlarınız affedilmiş olarak kalkın, hiç şüphesiz günahlarınız iyiliğe çevrildi.” (ahmed b hanbel el-müsned 19/437 (nr12453) Ebü Ya'lâ, el-Müsned, 7 /167 (nr. 4141),
Yine Enes b. Mâlik'ten (radıyallahu anh) rivayet edilen bir hadis-i şerifte Resülullah (sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurmuştur: “Cennet bahçelerine uğradığınız vakit onlardan faydalanın.” Bunun üzerine sahabiler,
“Yâ Resülallah, cennet bahçeleri nedir” diye sorduklarında Resülullah (sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurdu
Onlar zikir halkalaridir (tirmizi,daavat87(nr3852)
BİR CEVAP YAZ